piątek, 27 kwietnia 2012

EPOKI - OŚWIECENIE


Oświecenie jest pierwszą epoką w nowożytności, która jest w pełni świadomą swego istnienia. Określano ją jako: "wiek rozumu" (w Anglii), "wiek filozofów" (we Francji) lub wiek "oświecony". Szczególną wagę przywiązywano do potęgi rozumu, które jest światłem rozjaśniającym drogę poznania prawdy. Zarówno pod kątem społecznym, jak i politycznym krytykowano istniejąca rzeczywistość i wyrażano ogromną wolę wyzwolenia człowieka z feudalizmu, krępującego jego myśli, hamującego rozwój nauki i oświaty. Oświeceni szukali nowego porządku nawiązując się do nauk eksperymentalnych, m. in. fizyki Newtona, rozmawiali o istocie natury i społeczeństwa.

Ramy czasowe

Europa:
Początek: XVII wieku
Koniec: to lata 70 XVIII wieku.
Polska:
Początek XVIII wieku
Koniec to rok 1822, czyli wydanie przez Mickiewicza "Ballad i romansów".
Okres oświecenia w Polsce dzielimy na trzy fazy:
  • wczesną - od lat 40. XVII wieku do roku 1764;
  • dojrzałą (czasy stanisławowskie) - lata 1764 -1795;
  • schyłkową (czasy postanisławowskie) - lata 1795-1822

wtorek, 24 kwietnia 2012

ZROZUMIEĆ TEKST - ZROZUMIEĆ CZŁOWIEKA

Zrozumieć tekst - zrozumieć człowieka. Starożytność - średniowiecze to pierwsza część podręcznika do języka polskiego dla klasy pierwszej liceum i technikum. Książka zawiera treści nauczania w zakresie podstawowym i rozszerzonym. Materiał nauczania został podzielony na 70 tematów odpowiadających jednostkom lekcyjnym (gotowe pomysły na lekcje), co ułatwi pracę i nauczycielowi prowadzącemu lekcję, i uczniowi przygotowującemu się w domu. Książka łączy w sobie cechy podręcznika do literatury i nauki o języku, antologii tekstów i zeszytu ćwiczeń. Autorzy, gwarantujący najwyższy poziom merytoryczny i dydaktyczny podręcznika, godzą tradycyjne metody nauczania z nowoczesnym podejściem. Układ treści jest chronologiczny, jednak każda z lekcji skupia się na tekście - nie tylko literackim, ale też naukowym bądź tekście kultury. Uczeń poznaje narzędzia do odczytywania sensów niesionych przez teksty i odnajdywania tych znaczeń w szerszych kontekstach literackich i kulturowych. Zaletą podręcznika jest przejrzystość treści i oznaczeń, poruszanie się po nim ułatwia indeks pojęć. Atrakcyjnej szacie graficznej towarzyszą duże, starannie dobrane i opatrzone poleceniami reprodukcje dzieł sztuki. Trudniejsze językowo teksty opatrzone zostały przypisami. By dać uczniowi wskazówki, jak odczytywać różne rodzaje tekstów, niektóre z nich poddane zostały wzorcowej analizie i interpretacji. Podręcznik zawiera lekcje i bloki o charakterze praktycznym - przygotowujące do matury, dające propozycje tematów maturalnych, instruujące, jak pisać wypracowanie i tworzyć prezentację. Na końcu książki zamieszczono bibliografię do każdej z epok.

wtorek, 17 kwietnia 2012

EPOKI


Średniowiecze to epoka, której nazwa pochodzi z łaciny (media aetas, medium aevum) i oznacza "wiek średni". Została ona nadana przez papieża Giovanniego de Bussisako w XV wieku, jako określenie epoki oddzielającej starożytność od renesansu. Jednocześnie średniowiecze uznano za okres upadku kultury antycznej, a więc nazwa "wiek średni" dotyczy także oceny średniowiecza jako czasów upadku kultury wysokiej. Jednoznacznie negatywna ocena panowała aż do XIX wieku. Dziś traktujemy ten okres jako istotne podwaliny pod rodzącą się literaturę narodową.
Średniowiecze trwało w Europie od V do XV wieku, daty graniczne wyznaczające jego początek i koniec to:
W Europie:
Początek:
  • 313r. - zgoda na wyznawanie chrześcijaństwa udzielona przez Konstantyna Wielkiego
  • 476r. - upadek Cesarstwa Zachodniorzymskiego
Koniec:
  • 1450 r. - wynalezienie druku przez Johanesa Gutenberga
  • 1453 r. - upadek Konstantynopola
  • 1492 r. - okrycie Ameryki w przez Krzysztofa Kolumba
W Polsce:
Początek:
  • 966 r. - przyjęcie chrztu przez Mieszka I
Koniec:
  • 1474 r. - w Polsce ukazuje się pierwszy druk